Hoe ik buitengezet werd op de Student Kick-Off…

Voordelen die verbonden zijn aan het leven als werkende mens zijn het loon dat elke maand op mijn rekening wordt gestort en de guilty pleasures in de supermarkt onder het motto dat die maaltijdcheques toch ergens voor gebruikt moeten worden. Het grootste nadeel – naast de extra kilo’s die gepaard gaan met de maaltijdcheques – is de panische angst dat mijn leven saai zal worden nu ik werk. Uitgeteld in de zetel ploffen klinkt weleens aanlokkelijk, maar het levert natuurlijk geen memorabele avonden op. Daarom ziet mijn leven er momenteel een beetje uit zoals in de film Yes Man: op zowat elke uitnodiging ga ik in. Een beetje een gevecht tegen de banaliteit van het leven, om het met grote woorden te zeggen.

En zo komt het dat ik het begin van het academiejaar inzette op de Student Kick-Off in Gent. Mijn nog studerende vriendinnen en ik wilden namelijk graag naar het optreden van Cleymans & Van Geel. Nu moet je weten dat die twee mij meestal niet zo’n geluk brengen. De eerste keer dat ik een optreden van hen zag, was in Sint-Niklaas. Mijn vriendin en ik werden de hele avond achtervolgd door een creepy zestiger en moesten vijf minuutjes vroeger vertrekken om onze trein en bus te halen naar het verre Brussel. Tussen de trein en de bus hadden we ruim een uur de tijd. Tot de trein een halfuur stilstond in Dendermonde. En toen nog een halfuur. Long story short: we misten de bus en moesten een peperdure taxi nemen die drie kwartier reed over een rit van twintig minuten. Laat ons zeggen dat ik mijn geloof in de mensheid wat kwijt was die avond.

“De nationale betoging legde heel het openbaar vervoer plat op Brussel Brost. Als ik op dat moment zo’n groen of rood vakbondslid was tegengekomen, had ik hem met veel plezier de kaai ingeduwd.”

In Gent bracht het duo mij helaas al niet veel meer geluk. Blijkbaar was er naast een rugzakkenverbod ook nog een verbod op tassen groter dan een A4-formaat. Aangezien ik van mijn werk kwam en ik mijn halve leven meesleur in dat ding, behoorde mijn tas tot die laatste categorie. Alleen jammer dat dat enkel in kleine lettertjes geschreven stond aan de ingang, nadat je veertig minuten file, geduw en het betere ellenbogenwerk getrotseerd had. Mijn tas werd minutenlang binnenstebuiten gekeerd om de inhoud te controleren, alvorens te beslissen dat ik toch echt wel niet naar binnen mocht.

Ik werd “vriendelijk” verzocht mijn tas in de locker te droppen of op te rotten. (“Mag ik daarna dan langs opzij terug naar binnen of moet ik opnieuw drie kwartier in de rij staan?” – “Dat laatste, grijns, grijns.”) De lockers kostten €5 (munt slaan uit het terrorisme: check) en aangezien ik sowieso maar twee uur kon blijven (inclusief drie kwartier file), droop dit teleurgesteld meisje vol zelfmedelijden af naar het station. Op de trein belde ik la madre om mijn beklag te doen en evolueerde het zelfmedelijden tot medelijden van een hele meeluisterende treincoupé. Cleymans & Van Geel versus mezelf: 2-0.

“Mijn grootste angst is dat mijn leven saai zal worden nu ik werk. Een beetje een gevecht tegen de banaliteit van het leven, om het met grote woorden te zeggen.”

De volgende dag stond Brussel Brost op de agenda. En blijkbaar ook een nationale betoging die het hele openbaar vervoer platlegde. Mijn angst voor een saai leven won het echter van mijn verstand en dus vertrok ik te voet naar de Akenkaai, waar Brussel Brost plaatsvond (dat is niet gigantisch ver, maar ik had er toch wel de pest in: als ik op dat moment zo’n groen of rood vakbondslid was tegengekomen, had ik hem met veel plezier de kaai ingeduwd). Even later was ik eindelijk gearriveerd en kon ik de geur van bier en kotsende eerstejaars al ruiken en toen… begon het te regenen. Hard te regenen. Volgens mij wil het leven mij vertellen dat af en toe een avondje in de zetel doorbrengen heus het einde van de wereld niet is. En dat deze niet-student moet wegblijven van student kick offs, dat ook.

One thought on “Hoe ik buitengezet werd op de Student Kick-Off…

Add yours

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

