Goede wijn en poeperkes

Het voordeel aan het jonkie op de werkvloer zijn, is dat je collega’s uit nostalgie altijd bijzonder geïnteresseerd zijn in je leven. Of het nu mijn vriendinnenweekends, feestjes of dates zijn, elk onderwerp wordt tot op het bot uitgespit – iets wat mijn praatzieke geest geweldig vindt. Voor vriendinnenweekends en feestjes hebben drukbezette ploetermoeders immers geen tijd meer en dates hebben ze al helemaal niet meer (het wekelijkse familie-uitje telt niet mee als date, want vaak is je schoonmoeder daarbij en één van de criteria van een date is dat je schoonmoeder niet in de buurt is).

Zoals ik al eerder schreef, zijn mijn Tinderdates een geliefkoosd onderwerp onder de middag. Toen ik mijn collega’s vertelde dat bioboy zijn tijd nogal nam en ongetwijfeld diep aan het nadenken was over hoe het nu verder moest tussen ons, ontketende dat een storm van reacties. “Zwijg stil over die trage mannen. Zo ken ik er nog,” zuchtte collega N. Het grappige is dat collega J naast haar zat en dat toevallig ook haar man is. Hij keek beledigd toe terwijl zij verderging: “Ik zou in eerste instantie zeggen ‘Laat dat toch vallen’, maar bij mij is het goed uitgedraaid, dus in tweede instantie zou ik zeggen dat je hem gewoon moet binnendoen. Echt waar, als je op hem moet wachten, kan je nog lang wachten.”

“Mijn collega’s over mijn Tinderbestaan: ‘Ik zei toch dat ze gewoon een poeperke wou! Anders zit je niet op Tinder!'”

Toch moest ook zij toegeven dat de afstand tussen ons een heikel punt was: “Pas op, ik begrijp hem ergens wel. Hij is een Antwerpenaar, dus je krijgt dat met geen stokken uit Antwerpen en dan moet jij verhuizen?” Plots werd het leeftijdsverschil weer merkbaar en schoot ik in de stress terwijl ik mompelde dat ik voorlopig nog geen plannen heb om te gaan samenwonen met bioboy. Daarop porden mijn twee andere collega’s elkaar aan en riep de ene uit: “Ik zei toch dat ze gewoon een poeperke wou! Anders zit je niet op Tinder!”

Ik wist niet goed of ik nu verontwaardigd, verbijsterd of verongelijkt moest zijn en schaterde het daarom maar uit. Collega N ging ongestoord verder over waar we dan moesten gaan wonen, dus ik zei lachend dat Mechelen tussen Antwerpen en Brussel ligt. N keek mij vol afgrijzen aan: “Dat mag je vooral niét doen! Dat hebben wij ook gedaan en voor je het weet, zit je ergens in een godvergeten gat ver weg van al je vrienden en familie met een bleiterke op je schoot, naast een man die maar aan je hoofd blijft zeuren dat hij er nog een tweede wilt.” Oké, geen verhuis naar Mechelen dus.

“Voor mijn collega’s is goede wijn dure wijn, voor een twenty-something is goede wijn de goedkoopste van de onderste rij van de supermarkt.”

Er zijn echter ook nadelen aan de jongste zijn. Het mag dan ongelooflijk cliché klinken, maar we zitten echt in andere levensfases en soms is dat pijnlijk duidelijk. Zo woonde ik onlangs een seminarie bij waarbij ik heel hard uitkeek naar de gratis broodjes en wijn (als student was een gratis avondmaal altijd mooi meegenomen), maar werd ik door mijn collega’s mee op sleeptouw genomen want “broodjes zijn geen avondeten”. Een halfuur later zat ik in een veel te chic etablissement waar ik vijfentwintig euro neertelde voor kip met friet en een glas wijn. Ik wil echt niet weten hoeveel die wijn kostte. En mijn collega’s maar met dat wijnglas draaien: “Echt een goed wijntje.” De wijn was inderdaad te drinken, maar ik zit nog in een levensfase waarin goede wijn de goedkoopste van de onderste rij van de supermarkt is.

En die overprijsde kip was dan nog niet eens het ergste. Het ergste was dat ik mijn bankkaart niet bijhad en geld moest lenen van mijn collega. Way to go, zo zien ze mij zeker als volwaardige medewerker en niet als jobstudent. Dus als je mij nu even wilt excuseren: ik moet vijfentwintig euro bijeen gaan zoeken en ondertussen een fles chateau migraine mee grissen van het onderste schap in de supermarkt.

9 thoughts on “Goede wijn en poeperkes

Add yours

  1. Ach, ik ben ondertussen al 26 en grabbel ook nog steeds naar de goedkoopste wijn hoor. Je moet trouwens naar Colruyt voor Duc de Lerme! Die is keigoed en maar 3 euro ofzoiets. Plus de fles ziet er leuk uit, staat een uiltje op. Niet onbelangrijk, toch?

    Like

  2. Haha geweldig! Ik ben ook echt een gierige pin op dat gebied. Ik ga nog liever gewoon friet eten in plaats van in een fancy resto waar alles fucking duur is. Ik ging laatst in een brasserie (een brasserie hé!) met een vriendin een fanta’ke drinken en een wafel eten, zij idem. €20 waren we kwijt voor twee wafels en twee fanta’s. wtf. En dat is dan dubbel erg want ik vond het duur en wafels zijn ook geen avondeten :p haha. (en de gerante was boertig tegen haar personeel. Dat kan ik al helemaal niet verdragen!)

    Like

  3. Haha, ik herken het wel een beetje hoor! Ik vind goede wijnen heerlijk, maar zou er ook geen grof geld voor neertellen. Hetzelfde voor eten; geen probleem als het duurder is maar dan moet het wel speciaal zijn. Een goedkope maaltijd vind ik net zo prima!

    Liked by 1 persoon

  4. Hier gebeurt dat nog regelmatig onder collega’s hoor, dat we samen iets gaan eten en dat er dan eentje geen cash geld bij heeft. En dat zijn zeker niet de jongsten van de hoop, dus ik zou me dat stukje al zeker niet aantrekken.

    Liked by 1 persoon

  5. Aah wat een leuke blog heb je! Ik ontdek het vandaag pas, maar ik ben onmiddellijk al verslaafd 😉 Dat komt allemaal door je fantastische schrijfstijl! Ik ben alvast zeer benieuwd naar volgende updates.

    Liked by 1 persoon

  6. Zo leuk geschreven, zeg. Ik vond je situatie ook wel herkenbaar en werd er daarom gelijk ‘ambetant’ van. Haha. Dan moet je met andere mensen mee op restaurant terwijl je er dat geld liever niet aan geeft. Zo’n situaties zijn nooit plezant. Niet meegaan is eigenlijk geen optie, en wél meegaan geeft je dan ook niet het aller beste gevoel. Frustrerend!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

