“Is dat moeilijk, iets liken op Facebook?”

Ik liet eerder al doorschemeren dat de gemiddelde leeftijd op mijn werk zo’n 15 jaar boven de mijne ligt. Meestal kan ik daar best goed mee om en het levert zelfs al eens hilarische situaties op, maar af en toe (spoiler: nu) ben ik het ook kotsbeu. Ik kan geen gesprek over kotsende kiddo’s of horrorbevallingen meer horen en ik kan geen babyfoto meer zien. Een aantal signalen die erop wijzen dat jij de jongste bent op de werkvloer…

Vorige week maandag zat ik een communicatieplan uit te werken (en heel veel zelfmedelijden te hebben, het was ten slotte maandag), toen twee collega’s langsliepen, op weg naar de koffiemachine. Ik onderdrukte de aandrang om hen achterna te gaan en mezelf op de 17e koffie van de dag te trakteren (je merkt het al: je kan mij op maandagochtend het best vergelijken met Sammy Tanghe uit Het Eiland: niveau nihil) en concentreerde me op mijn werk. Alleen was dat niet zo makkelijk, aangezien ik flarden van het gesprek van mijn collega’s kon opvangen…

  • “Dat is toch allemaal iets hé, met die sociale media dinges.”
  • “Tegen wie zeg je het. Ik heb alleen een Facebookprofiel.”
  • “Ik heb zelfs gene Facebook. Ik begrijp daar allemaal ook niet zoveel van. Is dat moeilijk, zo ne foto liken?”

Ik onderdrukte de lach der dwazen en besloot dat ik nu toch echt een koffietje verdiend had. Aangezien Facebook al wat hoog gegrepen was, was Tinder een volledige openbaring voor mijn collega’s. Ik twijfelde even of het gepast was om je collega’s in te lichten over je Tinderavonturen, maar omdat ik er altijd alles uitflap, had mijn mond die keuze al gemaakt voor mijn brein het plan kon afkeuren. Eén opmerking over mijn Tinderdate en ze wilden alles weten over mijn geswipe, superlikes en pick-up lines. 

“Mijn collega’s Tinder uitleggen? Simpel. Links voor draken, rechts voor cuties!”

Na een korte uiteenzetting (links voor draken, rechts voor cuties) wilden enkele enthousiastelingen mijn catches keuren. Bioboy viel best in de smaak (“schoon jongske”). Ik daarentegen viel heel wat minder in de smaak toen ze een paar weken later naar mijn nieuwe matches vroegen en ik toegaf dat ik de app verwijderd had.  Het advies van collega X luidde als volgt: “Wil je wel eens maken dat je dat ding terug installeert. Ten eerste hebben wij dan opnieuw wat vermaak en ten tweede vind je dan misschien iemand die geen biologie studeert. Komaan zeg, biologie…”

Op vrijdagnamiddag riep collega Y mijn hulp in. Hij ondervond wat problemen bij het maken van een Powerpointpresentatie en vroeg zich af of ik daar misschien mee kon werken. Dat kon ik inderdaad. Samen met de rest van de wereldbevolking.

Als twenty-something rondlopen in een wereld vol veertigers heeft dus zijn voor- en nadelen, maar het kan altijd erger… Tijdens het schrijven van deze blogpost stuurde vriendin L (die mijn polaroidtoestel leende voor het weekend) me bijvoorbeeld plots het volgende berichtje: “Hoe zet ik je polaroid aan???” Een gebrek aan technologische kennis vind je dus duidelijk in alle leeftijdscategorieën.

8 thoughts on ““Is dat moeilijk, iets liken op Facebook?”

Add yours

  1. Haha, zalig geschreven. Wij hebben zo ook een iets oudere collega die nog maar naar een computer moet kijken en dan iets aan de hand heeft. Overlaatst was ze haar paswoord vergeten en kwam ze aan onze social media expert vragen om dat op te lossen want die kende toch alles van computers. Vergeetachtigheid kon ze echter niet oplossen met haar kennis van IT 🙂

    Like

  2. Haha, wat een geweldig geschreven artikel! En echt heel erg herkenbaar. Ik zit toevallig in een team met 2 andere twintigplussers, maar de rest van de afdeling is allemaal rond de 40-50 en dat levert soms grappige situaties op 😉 Misschien moet ik ook eens Tinder aanmaken, al is het alleen al om collega’s wat te lachen te geven 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Ik ben een 30+er en mijn collega’s zijn ongeveer 20 jaar ouder. In mijn geval gaat het dan over de kleinkinderen… Gelukkig zijn ze wel allemaal up-to-date wat social media betreft (ander mis je wat van je kleinkinderen natuurlijk haha)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

